Olen Matti Jaskari,

synnynnäinen traktoristi. 13-vuotiaana olin ensimmäisellä Nurmossa järjestetyllä traktorikurssilla, joka oli opetusneuvos U.K. Rantalan pitämä. Ensimmäisen oman traktorin sain keväällä 1955. Se oli Fordson Major Diesel. Armeijan jälkeen vuonna 1960 toimin Hankkijalla asentajana, jolloin Massey-Harris, Zetor ja Porsche-Allqaier tulivat tutuiksi. 1961 Massey-Ferguson tuli Hankkijalle, työni vaihtui vaihtokonehallin vetäjäksi. Tulin myyneeksi yli 3000 traktoria + muut vaihtokoneet. 1972 sain tehtäväksi raskaskonehuollon työnjohtajan tehtävät. 1976 Jätin Hankkijan ja jatkoin Keskon konemyyjänä. 1978 perustin oman yrityksen, Nurmon Konehuollon, joka myöhemmin vaihtui Rengas-Jaskariksi.

Pojat saivat ensimmäisen mopon 10-14 vuotiaana, minä poloinen vasta ollessani kuudenkymmenen. Moponi Mustad Folkscooter 111. on tosi erikoinen, ainut Suomessa, kuten minä "ittekkin!"

Museon päärakennus on tehty 1895 nuorisoseurantaloksi. Ostin kiinteistön vuonna 1978 ja kunnostin sen maatalouskonekorjaamoksi. Rengaskaupan tullessa pääelinkeinoksi rakennettiin uusi halli Seinäjoelle vuonna 1987. Onneksi tätä vanhaa hallia ei tullut myytyä ja näin ensin hankituista museokoneista parhaat varastoitiin tähän rakennukseen.

Päärakennuksessa on 24 traktoria, pieni kahviotila, wc ja kaikista tärkein tila, eli paja. Ilman pajaa ei olisi hienoja täysin ajokuntoisia traktoreita. Pääsalin merkkivalikoima on hyvin monipuolinen: David Brown 2D työkonekantaja, David Brown Cropmaster 6 S, Massey Harris K. 20 (ainut Suomessa?), Hanomag R24, 2-tahtinen diesel, insinööritaidon "tyhmin tuotos", 3kpl Deutzeja kaikki 1-sylinterisiä, Steyer 80A, Zetor 25K, Fiat 18 La Piccola, Fordson "F" vm. 1925 ja "N" Vm. 1937, Farmall F12 vm.1937, Farmal FC ja Farmal M.

Museon varastokonehallin rakentamisen aloitin vuonna 2001 jäädessäni eläkkeelle. Ensimmäinen vaihe oli kooltaan 18x40m. 2003 tehtiin loppuosa 18x20m eli yhteensä yli 1000m2 hallitilaa. Piha-alue on asfaltoitu suurimmalta osalta.

Yli tuhannen neliömetrin hallissa on yli 100 erilaista traktoria. Halli on kylmää tilaa, jossa entisöidyt, käyntikuntoiset ja täysin kunnostamattomat traktorit, leikkuupuimurit ja lannanlevitysperävaunut ovat suojassa sateilta ja tuiskuilta.